Trend update

Hej gott folk.
Jag kollade statistiken, och hela 39 st läste mitt blogginlägg igår, skoj! :)
Jag tänkte uppdatera om ridpasset för mig och Nero.

Vi började med att känna av hästarna och mjuka upp dom i trav och galopp. I trav fick vi rida på en 8a och böja överdrivet så de skulle slappna av och bli mjuka. Detta är mycket nyttigt för Nero då han gärna blir stressad när man rider. Han är ju ett fullblod. Jag fick länga yttertygeln ordentligt och korta innern så han skulle böja ordentligt. efter några min slappnade han av fint!
När vi gick över till galopp fick vi rida serpentiner och göra byten över bommar. Han gjorde klockrena byten! Duktig häst. Sedan var det dags för 5 1/2a. Trav in på ett kryss, ett galoppsprång till en oxer. Han är alltid avvaktande första språnget, så jag fick gå på med pisken ett rapp på halsen och väcka honom. Hoppade fint! Vi kom upp på ca 110-120. Han hoppade genom ryggen och sköt mig rakt ur sadeln då jag ej var beredd på att han skulle hoppa med sådan fin teknik. Jag lyckades hålla mig kvar dock ;) Samma sak igen och jag höll på att drutta av igen, haha. Men han hoppade grymt.

Synd nog så var energin slut efter det och när vi skulle hoppa linjer och banan stannade han mycket och ville inte riktigt vara med något mer. Så det är ju bara att peppra mer träning och bygga upp hans muskler och kondis så att han orkar.
Men han var jätte duktig fram tills energin tog slut! :) Jag var mest besviken på mig själv att jag blir så sur och besviken just då. Det är inte Neros fel att han inte orkar.
Stretching och borstning efteråt. Och vad han NJÖT av stretchingen, underläppen hängde.. :) Morot fick man efteråt också!

Idag har jag och Henrik fikat på Siljan och varit på Clas :) Nu har jag lagat mat åt oss och ska sen åka till Borlänge för o kika på skolan. Börjar ju på måndag!!

Nu ska jag slöa i soffan med min man innan det är dags att åka.

Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0